EU:s nya villkor för flygersättning påverkar dig som reser – nu krävs längre väntetid innan du får kompensation. Reglerna har väckt stark kritik från både flygbolag och resenärer. Många menar att det här urholkar skyddet för konsumenter, samtidigt som det kan ses som ett stöd till den pressade flygbranschen.
Missa inga viktiga nyheter och guider – Nyhetsbrev
EU:s nya villkor för flygersättning – detta måste du veta
Reser du ofta med flyg? Då bör du känna till EU:s nya villkor för flygersättning. Efter tolv års förhandlingar har EU:s transportministrar beslutat att höja tröskeln för att få kompensation vid förseningar.
Tidigare kunde du kräva ersättning efter tre timmars försening på kortdistansresor – nu måste du vänta fyra timmar. På långdistansresor förlängs väntetiden från fem till sex timmar. Många är besvikna eftersom de nya reglerna innebär att färre resenärer får rätt till pengar tillbaka.
Flygbolagen rasar mot beslutet
Branschorganisationen Airlines for Europe (A4E), där storbolag som Ryanair, Lufthansa och Air France-KLM ingår, kritiserar beslutet. De menar att EU:s nya villkor för flygersättning försvagar konsumentskyddet och skapar mer förvirring än tydlighet.
Samtidigt spekulerar vissa i att reglerna är ett sätt för EU att stötta flygbranschen ekonomiskt. Branschen har kämpat hårt sedan pandemin och flera bolag brottas fortfarande med ekonomiska problem.
Detta gäller nu
Förseningar måste vara:
-
Kortdistans: minst 4 timmar (ersättning 300 euro)
-
Medeldistans: ersättning 400 euro
-
Långdistans: minst 6 timmar (ersättning 500 euro)
Du har även rätt till mat, dryck och hotell vid behov, samt två gratis samtal eller e-post.
Statistik
2024 var ~1,5 % av alla avgående flyg i Europa över 3 timmar försenade och kvalificerade sig för kompensation, vilket motsvarar cirka 218 000 flyg och en potentiell totalsumma om €6 miljarder