Kunder blir manipulerade av Temu

maj 17, 2024

Shoppingappen Temu anmäls av flera konsumentorganisationer för att manipulera kunder, vilket kan bli både farligt och dyrt. Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges konsumenter*, varnar för riskerna.

Temu, som ägs av ett kinesiskt företag, har snabbt blivit populär med billiga varor och låg fraktkostnad. Vinsten för 2023 nästan fördubblades jämfört med föregående år och uppgick till 86 miljarder kronor.

Sveriges konsumenter och 16 andra europeiska organisationer anmäler nu Temu för brott mot EU-lagen DSA*. De anklagar Temu för bristande spårbarhet, vilseledande produktrekommendationer och riktad marknadsföring mot unga på Tiktok.

Enligt Hållén saknas ofta kontaktuppgifter till säljare, vilket gör reklamation omöjligt. Temu använder också manipulerande metoder för att rekommendera produkter, vilket gör det svårt för kunder att förstå varför en viss produkt föreslås.

Trots att Temu säger att barn inte använder deras plattform, krävs ingen ålderskontroll för att skapa ett konto.

  1. Generalsekreterare – högsta chef i en organisation
  2. Sveriges konsumenter – organisation som skyddar konsumenters rättigheter
  3. EU-lagen DSA – Digital Services Act, lag för att skydda konsumenter online

Tre tips för bättre privatekonomi

  1. Var kritisk mot produktrekommendationer: Var uppmärksam på varför en produkt rekommenderas och jämför alltid med andra alternativ.
  2. Kontrollera säljarens kontaktuppgifter: Se till att du kan kontakta säljaren om något går fel med ditt köp.
  3. Undvik impulsiva köp på sociala medier: Låt dig inte lockas av reklamer på plattformar som Tiktok utan att noggrant undersöka produkten.

 

 

Niklas Bergh driver sociala media kontot @Vardagsekonomi på Instagram, TikTok och Facebook och har ett stort intresse för allt som rör privatekonomi

 

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev

 

Liknande nyheter