Vardagsekonomi

Streamingtjänster sägs upp

Streamingtjänster avbryts när ekonomin skakas, hälften av alla hushåll väljer att avbryta sina prenumerationer. Dessutom, enligt en nyligen släppt global rapport från EY, visar det sig att när det handlar om streaming, är svenska hushåll anpassningsbara men likväl priskänsliga.

streamingtjänst

Streamingtjänster i Sverige

Först och främst avslöjar EY:s rapport, betitlad ”Decoding the Digital Home”, hur konsumenter världen över förändrar sina streaming- och digitala vanor mitt i ekonomiska svårigheter. Trots detta, däremot, verkar svenska hushåll vara något mindre påverkade än genomsnittet globalt när det gäller streaming och digital konsumtion.

"Grundläggande behov"

Charlotta Kvarnström, rådgivare på EY, kommenterar: ”Trots ekonomiska prövningar ser svenskar fortfarande streaming och andra digitala produkter som grundläggande behov.”

Intressant nog betonar undersökningen särskilt den svenska känsligheten för streamingtjänsternas priser. Uppseendeväckande 42% av svenska hushåll planerar att säga upp en streaming-prenumeration eller har redan gjort det under det senaste året

Prioriteras

När vi dyker djupare in i valet av streamingtjänster prioriterar 61% av svenska hushåll priset framför allt annat. Dessutom uttrycker många en önskan om en ”allt-i-ett” streaming-lösning, även om de är beredda att betala något mer.

Omvärdera erbjudande

Slutligen, i ljuset av dessa insikter, kan streamingindustrin behöva omvärdera sitt erbjudande. Efter åratal av framgång kan den nuvarande ekonomiska krisen verkligen sätta streamingtjänsterna på prov. Kanske vi står inför en framtid med färre, men mer omfattande streaming-plattformar som erbjuder bättre valuta för pengarna. Tiden kommer att utvisa hur streamingsektorn och det svenska medielandskapet kommer att anpassa sig till dessa nya utmaningar.”

Höstbudget

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *