Vardagsekonomi

Matpriset: En påtaglig ökning under 2023

Matpriset har stigit markant i Sverige, med en ökning på nära 5 procent mellan januari och augusti detta år, enligt data från Swedbank. Sedan starten av 2022 har prisökningen totalt överstigit 20 procent. För att förstå denna förändring bättre använder Swedbank sin egen matkasse, vilken ger en inblick i kostnader för olika hushåll och variationer inom landet. Banken stödjer sin analys på SCB:s viktning av varukategorier inom hushållens konsumtion.

matpriset

Matpriset i siffror

Under de första åtta månaderna av 2023 visar rapporten att Swedbanks matkasse upplevt en prisökning på 4,7 procent. Detta motsvarar en konkret uppgång från 5 967 kronor till 6 248 kronor. Om vi tar hela 2022 i beaktande, landar ökningen för samma matkasse på imponerande 22,6 procent.

Matpriset och hushållen

Arturo Arques, Swedbanks privatekonom, belyser vikten av denna ökning: ”För många hushåll är maten den näst största utgiften efter bostaden. De ökande matkostnaderna har påverkat alla, men i kronor räknat har barnfamiljer påverkats mest.” Han fortsätter med att belysa att medan en enskild individ spenderar 4 315 kronor på mat varje månad, stiger den siffran till 14 156 kronor för en tvåbarnsfamilj. Trots dessa ökningar varierar priserna minimalt beroende på geografiskt läge inom Sverige.

Anpassa sig till det höjda matpriset

Den ökande inflationen lämnar sitt avtryck på konsumenternas plånböcker. Arques poängterar dock att ”för de som är medvetna om priserna finns det möjligheter att begränsa dessa effekter.” Genom att vara mer medveten om sina livsmedelsinköp, handla säsongsbetonade produkter och dra nytta av rabatter kan konsumenter minska sina matkostnader med mellan 20 och 30 procent, enligt Swedbanks rapport.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *