Vardagsekonomi

Amazon Prime Förändras

Amazon Prime Video, den framstående streamingtjänsten, går med strömmen och planerar för att introducera förändringar i sitt abonnemangssystem. Det blir snart möjligt att välja en dyrare prenumeration utan reklam, eller en kostnadseffektiv version som inkluderar TV-reklam. Denna förändring kommer att lanseras globalt, men det kan dröja innan den når de nordiska länderna, inklusive Sverige.

Amazon Prime

Amazon Prime prenumeration

Enligt Variety kommer abonnenter på Amazon Prime Video snart att möta högre kostnader för sina prenumerationer. De som föredrar att fortsätta titta på sina favoritserier och filmer utan prisökning kommer nu att utsättas för reklamavbrott. Lanseringen av dessa förändringar kommer att starta globalt, men det exakta datumet för när de når Sverige och andra nordiska länder är ännu inte känt.

Amazon Prime förändras

Amazon Prime Video har skiljt sig genom att vara en av de sista stora streamingplattformarna som inte erbjudit reklambaserade abonnemang. Men detta kommer att förändras från början av nästa år, då tjänsten kommer att introducera reklam likt konkurrenter som Disney+ och Netflix. Amazon betonar dock att reklammängden kommer att vara begränsad i jämförelse med konkurrenterna.

Global Utveckling av Amazon Prime Video

De nya abonnemangsplanerna rullas ut först i USA, Storbritannien, Tyskland och Kanada i början av 2024. Senare under året kommer dessa att introduceras i Frankrike, Italien, Spanien, Mexiko och Australien.

För de användare som önskar en upplevelse fri från reklam kommer Amazon Prime Video fortsatt att erbjuda en sådan prenumeration, men det kommer att kosta en extra avgift på 2,99 USD per månad

Branschtrend mot Reklamfinansiering

Denna omvälvning på Amazon Prime Video är reflektion av en bredare trend inom industrin mot reklamfinansierade abonnemangsalternativ. Medan det fortfarande är oklart när dessa förändringar kommer till Sverige och andra nordiska länder, är det klart att användare världen över kommer att behöva omvärdera sina förväntningar och budgetar för att fortsätta njuta av streamingtjänster.

finanstid.se/amazon-prime-video-foljer-strommen-och-infor-reklambaserade-abonnemang/

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *