Vardagsekonomi

Akassa

Långa väntetider på a-kassan: "Panik" hos drabbade medlemmar

För många av landets a-kassor fortsätter de utdragna väntetiderna att vara ett akut problem. För vissa medlemmar tar det flera månader innan de äntligen får sina ekonomiska stöd utbetalda. Situationen har skapat oro och frustration bland dem som är i behov av a-kassan för sitt uppehälle.

Fruktansvärd hantering

En av de drabbade är Therese Granlund, som ansökte om ersättning från Kommunals a-kassa i januari efter att ha blivit uppsagd. Det dröjde dock hela tolv veckor innan hon äntligen fick sin efterlängtade utbetalning.

– Hanteringen är fruktansvärt dålig. Jag kan låna pengar, men det finns människor som är i en ännu mer sårbar situation, som har barn, är ensamstående och inte har några pengar till mat eller räkningar. Det är en desperat situation, säger hon.

Väntetid över 7 veckor

Flera a-kassor, inklusive ST, Akademikernas och Alfa, rapporterar enligt den senaste statistiken väntetider på över sju veckor för första utbetalningen till många av sina medlemmar. Kommunal sticker ut med den längsta väntetiden, som enligt deras hemsida är nio veckor. Tyvärr finns det de som måste vänta ännu längre.

Therese Granlund och andra missnöjda medlemmar har tagit initiativet att skapa Facebook-gruppen ”Säg nej till Kommunals a-kassa”. Dessutom har Therese anmält a-kassan till Justitieombudsmannen (JO), men hennes klagomål har ännu inte gett några resultat.

Nytt IT-system

Problemen med de utdragna väntetiderna har sin grund i övergången till ett nytt IT-system som alla a-kassor i Sverige genomförde förra hösten. Denna övergång tvingade a-kassorna att tillfälligt stänga sina verksamheter medan ärenden överfördes till det nya systemet. När arbetet återupptogs visade det sig att det tog längre tid för handläggarna att behandla ärenden i det nya systemet.

Som om det inte vore nog drabbades systemen av en cyberattack i december, vilket orsakade ytterligare förseningar.

Kommunals a-kassa

Yesinde Aluko, kommunikationschef på Kommunals a-kassa, kommenterar situationen och säger att de kämpar hårt för att minska väntetiderna och förbättra servicen till sina medlemmar, samtidigt som de försöker hantera det uppbyggda ärendetrycke

2 reaktioner på ”Akassa”

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *